אפקט דומינו חיובי (מילה אחרונה בעניין הבחירות לעירייה)

בשתי דרכים מנסים לתקוף את דב חנין, המועמד של "עיר לכולנו" לראשות עיריית תל אביב: האחת היא לייחס לו שטניות, לנסות להפוך אותו למסוכן, לאויב העם, להטיל ספק באמינות שלו. להאשימו, למשל, שהוא לא עומד לשירת ההמנון. אין לי מושג מה מצב הברכיים של דב חנין בשעת שירת "התקווה", האם הן ישרות או מקופלות, אבל האמינו לי שבספר הפשעים החמורים אפשר למצוא כמה פשעים שיותר מזעזעים אותי מזה.
 
השיטה השנייה היא לנסות לגמד אותו. להפוך אותו לקוריוז, ל"באז" (Buzz), ל"אופנה", למועמד "סלבריטי". לטעון, שהוא תופעה חולפת, שהוא צנח משומקום וייעלם כלעומת שבא.
 
שתי השיטות מחטיאות את העיקר. אבל יש בהן גרעין של אמת. מי שטוען שסביב דב חנין יש "באז" צודק. לבאז סביב דב חנין יש מילה בעברית: תקווה. אפשר להבין למה אנשים נלחצים מזמזום כזה. הפוליטיקה בישראל הפכה לכל כך מושחתת, עד שאדם ישר, שליח ציבור במלוא מובן המילה, נתפס מיד כחשוד. מי שבז ל"באז" סביב חנין עושה זאת מסיבות שאפשר להבינן: לתקווה תמיד צמוד פחד: הפחד מאכזבה. לא מזמן הייתה תקווה כזו סביב עמיר פרץ. האכזבה הייתה קשה. ויש אנשים שמעדיפים להבטיח לעצמם כישלון מאשר לקוות לטוב ואז להתאכזב. צריך אומץ כדי להיכנס למצב של חוסר ודאות. צריך אומץ כדי לומר, אולי הפעם זה שונה.
 
גם מי שמנסה להדביק לחנין מדבקות של מעין סטאלין אנטי-ציוני מפספס את מעלותיו המוכחות של האיש, שבניגוד לכמה מחבריו לא רק לקח מן הציבור אלא גם נתן לו, למשל, חקיקה בתחום איכות הסביבה. האם שיפור איכות הסביבה בארץ ישראל אינה ציונות? האם רק שוחד ושלמונים הם אות וסימן ללב יהודי חם ולציונות טובה?
 
אבל גם בניסיון המכוער הזה יש גרעין של אמת. הגרעין הוא בזה, שגם אויביו של חנין מכירים בכך שלפניהם איש עקרונות. מובן שהם מנסים לעשות בעובדה זו שימוש לרעה, על ידי עשיית קריקטורה מהעקרונות שלו. אבל דמיינו לעצמכם את הפוליטיקאים שהורשעו בדין פלילי בשנים האחרונות: האם מישהו היה מעלה על דעתו לכנות אותם "קומוניסטים"? "סוציאליסטים"? אפילו כהאשמת שווא? כמובן שלא. מפני שאלו אנשים חסרי עקרונות לחלוטין. רק את מי שיש לו עקרונות כלשהם – וכמה נדיר אדם כזה בפוליטיקה בישראל – אפשר לנסות להאשים בצורה כזו.
 
אני משוכנע שמועמדותו של דב חנין אינה רק עניין תל אביבי. גם לתושבי ערים אחרות בישראל יצמח רווח מהצלחה של מועמד כדב חנין. אם אדם מסור ומוכשר כמותו יהיה ראש עיריית תל אביב, הדבר יהווה תקדים למועצות מקומיות ולעיריות אחרות. אם לא בבחירות 2009, בבחירות הבאות. השאלה היא פשוטה מאוד: האם הבוחר יתגמל אדם שמציע לו לשרת אותו ושיש סיבה להאמין שפיו לבו שווים?
 
כולנו ראינו החודש איך בבת אחת מתפרקים שוקי הון בעולם. בנק בארצות הברית מתמוטט, ושבוע אחרי זה מתאבד ברוקר בהודו. זה מפחיד. אבל הדברים יכולים גם לעבוד הפוך, להשתנות לטובה. דבר גורר דבר לא בהכרח רק לרעה, ואפקט הדומינו יכול גם לעבוד לטובתנו. דב חנין בראש עיריית תל אביב יהיה בשׂורה של תקווה למדינת ישראל כולה. 

10 תגובות בנושא “אפקט דומינו חיובי (מילה אחרונה בעניין הבחירות לעירייה)”

  1. דיברתי עם איזה חבר ושאלתי אותו אם אפשר לסמוך עליו בעניין ההצבעה ואז הוא אמר שברור רק שקצת מבאס אותו שההצבעה לחנין הפכה לטרנד וכולם עכשיו יצביעו לו…

    וזה באמת בעייתי למיזנטרופים כמוני וכמוהו שמתעבים המונים והתקהלויות והליכה עם הרוב.

    אז זו עוד נקודה לעניין הטרנד. כי אצלנו זה טרנדי לא להיות בטרנד, או במילים אחרות in זה out

    אהבתי

  2. בעברית באז זה רעש ולא תקוה.
    יש באז סביב מוצר/ שרות/סרט/ שחקן חדש.

    לא מכיר את דב ולא אוהב את חולדאי
    יודע שאנחנו מחפשים תקווה אבל נראה שהפכו את חנין
    למשהו הרבה יותר גדול ממה שהוא ומותרים לו על הרבה דברים
    שלאדם אחר זה היה עומד לו לרועץ.

    אהבתי

  3. כשצ'פלין הרים דגל מן הארץ ורץ עמו, הוא עששה זאת ספונטנית.
    כך גם בוחרים, למשל ראש עירייה. ספונטנית. לא מתבוננים לצדדים לראות אם יש או אין יחידים או המון רב.
    לצאת מתוך האין יכול רק מי שנכנס לתוכו. אך אם נשמרים להיות מחוץ לעדר, אז גם החלטות המיקום נעשות במנותק ממנו.ֿכלומר, אם נקודת ההתייחסות שלך היא העדר – בין אם תמצאי בתוכו ובין אם תמצאי מחוצה לו, תישארי בעדר.
    השיקול החכם הוא מה הטוב לעתיד האישי שלך – ואם זה טוב לעתיד של אחרים ואחרות, הרי זו רק הוכחה נוספת שזה אולי טוב ועוד איך לך.

    אהבתי

  4. סיפרה שהיא מתכוונת לנסוע מחר כדי להצביע בת"א חנין כמובן. מי ייסע להצביע לחולדאי?
    היא אמרה שזו לה הפעם הראשונה שהיא תשתתף בבחירות המוניציפליות, כך גם אני (שתינו בעשור החמישי לחיים),
    יש רושם שבבחירות האלה שיעור ההצבעה יהיה גבוה בהרבה מהרגיל, ויש, כן יש תקווה.

    אהבתי

  5. אם דב חנין ינצח את הבחירות מבחינות רבות זאת תהיה מהפכה ישראלית בזעיר אנפין
    משום שמועמד הבא ממפלגה ישראלית- ערבית -פלסטינית יזכה להיות ראש עיר באחת משלוש הערים
    הגדולות.
    איני מתגורר בתל-אביב
    אבל כדברי בילי בראג
    I'm waiting for the great leap foreward
    בכל אופן, באם חנין ינצח יהיה זה בראש ובראשונה ניצחון אזרחי ליברלי על הממסד הביטחוני השב ומצמיח מתוכו פוליטיקאים דורסניים
    רומזי השוויון וזכויות האדם
    ונצחון על התפישה הממסדית המקובלת במקומותינו לפיה המלחמה היא המשכה של הפוליטיקה

    אהבתי

  6. מה שמוזר הוא שבלי שהרגשנו שחיתות הפכה לחלק מהדרישות לתפקיד הפוליטיקאי בארץ.
    אנשים מתלוננים על פוליטיקאים מושחתים אבל מתעקשים להצביע להם. כשמגיע מישהו בלתי מושחת הוא נראה לחלק מהאנשים כמו חייזר.
    חילקתי היום פליירים בשביל עיר לכולנו ויצא לי לפגוש כמה אנשים שטענו נגד דב חנין שלא יוכל להיות ראש עיר טוב כי הוא לא מושחת "ופוליטיקאי טוב חייב להיות קצת מושחת".
    ומה אומרים על זה?
    עידו

    אהבתי

  7. מומוס, הניצחון של חנין יהיה שינוי הרבה יותר גדול מזה של אובמה, בגלל שחנין יותר שמאלני ומציע שינוי הרבה יותר גדול

    אהבתי

  8. דב חנין אדם מרשים. מעניין אותי לדעת את סיפור חייו. איפוא גדל? מי הוריו? מדוע אינו ציוני? האם חד"ש ביתו הטבעי? אולי נכתב עליו ולא השגחתי?
    לא נראה לי המשפט "שוחד ושלמונים הופכים אדם לציוני מה הקשר לגנב וציונות? "

    אהבתי

סגור לתגובות.