ינשוף, דרורים והודעות

koson-owl
שָׂעִיר (Scops owl) ושני דרורים, סביבות 1900, בערך 25×40 ס"מ, הדפס (חיתוך עץ)

זהו ככל הנראה הינשוף המכונה בעברית שָׂעִיר (Scops owl). יש כ-45 מינים חיים של הינשוף הזה. הערב יורד על העץ העירום בצבעים שכּמו שאולים מֵחָזָן של הציפורים. ככל הנראה הינשוף ירד ותפס את מקומו של הדרור שבאוויר. שני הדרורים גוערים בינשוף. נסו לדמיין את זה: מישהו שגודלו ומשקלו פי כמה משלכם מגיע אליכם הביתה ותופס את המקום. המישהו הזה דומה לכם, אבל יכול להרוג אתכם במכה אחת. נגיד, גורילה. יש לכם אב קדמון משותף אבל התרחקתם כבר מאוד. ינשוף ודרור רחוקים כל כך: ציפור שיר מול ציפור טרף, ציפור יום מול ציפור לילה. קוסון הקפיד, כמדומה, לצייר אותן מאותה פָּלֶטָה של צבעים כדי להדגיש את הדמיון ולא רק את השוני הברור.

בתמונה, הכנף של הדרור סמוכה לכנף של הינשוף, אבל המרווח הזה נוצר במשך מיליוני שנים, שמפרידות בין הדרורים ודורסי הלילה על ה"עץ הביולוגי". הינשופים התקיימו לפחות לפני כ-25 מיליון שנה (The House of Owls, טוני אנג'ל); יש אף המקדימים את ראשיתם סמוך לסוף עידן הדינוזאורים, 67 מיליון שנה לפני ההווה (The Hidden Lives of Owls, לי קלווז) והם נמנים על אחת משושלות הציפורים העתיקות ביותר. השעיר הוא ינשוף פחות עתיק, אבל אלו סדרי הגודל; על פי ג'ניפר אקרמן (The Genius of Birds) יש הסבורים שהדרורים הפכו למין מובחן רק לפני 10,000 שנה, בסמיכות ובזיקה למהפכה החקלאית של בני האדם. לפי גישה אחרת הדרורים הם כבני 500,000 שנה. כך או אחרת, בהשוואה לינשופים – הדרורים זה מקרוב באו.

התמונה מדמה מצב בלתי אפשרי: קשה לדמיין דרור שיישב כך ליד ינשוף [* הערה מאוחרת: ראו דיון וקישורים בתגובות]. מצבו של הדרור שמתחת לענף מייצג את התגובה הטבעית של ציפור מול עוף דורס: מנוסה. אבל נדמה שקוסון החליט להקנות לדרור שעל הענף אומץ חריג. הוא גוער בינשוף ללא מורא ומקרוב, בעוד הינשוף נועץ מבט נִכחו, כמי שאין בפיו מענה. זוהי פנטזיה במסווה של ציור-טבע, פנטזיה על יכולת עמידה מול כוח עדיף, דורס. קוסון מראה כי למרות אמצעי הקטילה של הינשוף (טפרים, שמיעה חדה, ראיית לילה, מקור מאונקל, מעוף חרישי) אין הוא יצור אחר לחלוטין מהדרור. הדרור והוא הם קרובי משפחה רחוקים. לשניהם כנפיים, זנב, מקור, אחיזה דומה בעץ ובעיקר צבעים דומים מאוד. בתמונה אחרת, דומה, של קוסון, דרור אחד בורח והדרור השני כבר לפות, מת, בכפו של נץ גדול.

koson-goshawk-and-sparrows

מה שעושה אוהרה קוסון הוא לאפשר את הדיבור, את התוכחה, מן הצד החלש. הבריחה אפשרית ואינסטינקטיבית, אבל בציור היא אינה הכרחית. האם חשב קוסון על הֶקשר פוליטי יפני? איני יודע. אבל הציור הזה רלבנטי לימינו אנו ויהיה תמיד רלבנטי בכל מקום שבו תהיה היררכיה של כוח. ראו את הפרט הפשוט הזה: מה שנראה כאוזני הינשוף – מול פיו של הדרור, במיוחד הדרור המעופף. שני "סהרים" דומים בצורתם, קטן וגדול. לאמיתו של דבר הציצות שנראות כאוזניים אינן אוזני הינשוף, אבל המבט של רוב המתבוננים בציור יראה בהן אוזניים, ונראה שכך גם התייחס אליהן הצייר. הינשוף לא מגיב, ואולי בעוד רגע ישסע את הדרורים. אבל בינתיים, להרף-העין המתמשך שהאמנות מאפשרת, המקור הקטן וה"אוזניים" הגדולות דומות ומתאימות, ויש ענף אחד שאפשר לשבת עליו ולהטיח ביקורת.


וכמה הודעות:

  1. ב-8.1.17 בשעה 17:00-18:00 מפגש לילדים בני 4-7 בערך על "מעיל ושמו שמואל" עם אפרת לוי, מאיירת הספר, ואתי. חנות "המגדלור", לבונטין 1, תל אביב. כניסה ללא תשלום אך נדרשת הרשמה מראש. לפרטים >>>
  2. הקלטתי את הספר הנ"ל ל"אייקאסט". זה כאן. ביום ראשון תעלה לקישור גם הקלטה של דורון תבורי לספר "טיט".
  3. ב-12.1.17 בשעה 18:00-21:00 מפגש לרגל פרסום מבחר ההייקו בעברית החדש "קֹמֶץ" ב"פסיכודהרמה", קמפוס ברושים, תל אביב. משתתפים: יעקב רז, ליאת קפלן, יובל אידו טל, אלכס בן-ארי, איתן בולוקן, ואני. הספר לא יימכר בחנויות עד למפגש זה. הכניסה בתשלום מראש.

8 תגובות בנושא “ינשוף, דרורים והודעות”

  1. אני רואה פה משהו הומוריסטי מעין המשל על העכבר והפיל שהלכו במדבר. לדעתי, הינשוף בכלל לא מתייחס אליהם, הם לא קיימים מבחינתו, לא מתחרים בו באף רמה: אוכל, מקלט, מין. הוא בוהה, הוא נמצא במקום אחר

    אהבתי

  2. ציור נפלא!
    אני חושב שמה שמתואר כאן זו התופעה המוכרת בשם "התגודדות": ציפורי שיר נוהגות להתגודד בקבוצה גדולה סביב טורפים או חומסי ביצים המגיעים לסביבתם ולהציק להם. צפיתי בזה אינספור פעמים מול עורבנים. דורסי לילה הם קורבנות מוכרים של התגודדות. כשדורס הלילה עומד על ענף באמצע היום הסיכוי שהוא ייכנס למצב טריפה הוא די נמוך, וזו הזדמנות טובה לציפורים לנסות להרחיק אותו מהסביבה.

    http://artusobirds.blogspot.co.il/2015/02/on-mobbing-of-owls.html

    אהבתי

    1. תודה יואב.
      האם אתה מכיר תופעה כזאת גם כשהציפורים המאיימות הן רק זוג דרורים?
      אני יודע שצמד עורבים יכולים לתקוף בז, אבל האם גם דרורים יעזו?

      אהבתי

      1. עורב יכול לתקוף בז ואף דורס גדול יותר לבדו. אבל עורבים הם באמת בריונים, ואני קצת מנחש שחלק מההתנהגות הזו אצלם היא משחקית (ואגב, מעולם לא ראיתי התגודדות של ציפורים מול עורב).
        האם דרורים יעזו לתקוף ינשוף? אני די משוכנע שכן. האם יעשו זאת רק בזוג? לא יודע. אבל נראה לי שגם קבוצה של דרורים צריכה להתחיל איפשהו. כלומר, צריך שיהיה איזה דרור ששם לב לינשוף ומתקרב בציוצים היסטריים כדי למשוך אליו את חבריו (ואולי גם זה יכול להיות משל פוליטי?). ובכל מקרה, אני לא חושב שהדורס יהווה איום ישיר במצב זה. הדורס מתבסס על התנפלות מפתיעה ושקטה מלמעלה. הוא תוקפן בתנאים שלו. הדרורים קצת הורסים לו את הפאסון בכל הרעש והתזזית שהם מקימים סביבו (ושוב: משל פוליטי?).
        על כל פנים, שים לב לקישור שהבאתי בתגובה הקודמת. יש שם צילומים של ציפורים קטנות בקרבת דורסי לילה. מי שהעלה את זה טוען שהיו ציפורים נוספות בקרבת מקום. ואולי ישנם עוד דרורים מחוץ לגבולות המסגרת של קוסון?

        אהבתי

      1. מצאתי את הסרטון הבא שמדגים איך העסק הזה נראה (מפליאה הישנוניות הנרגנת של הינשוף, כמעט כואב לצפות בזה). הציפורים נוחתות די קרוב אליו, גם אם לא קרוב כמו בציור.
        על כל פנים, אני מסכים שבציור הדרור לא רק קרוב להפליא, אלא גם יוצר רושם כמעט שליו, או לפחות יציב ונוכח.

        אהבתי

סגור לתגובות.